Herken je jezelf in deze uitspraken?
• “Ik vind rust en sterkte in het gebed”
• “Ik wil me graag inzetten voor kwetsbare en gekwetste mensen”
• “Ik word geraakt door Jezus en Zijn Woorden in het Evangelie en ik wil Hem navolgen”
• “Ik heb een diep verlangen naar een gelovig levensengagement en wil aan God toebehoren”
Als het antwoord ‘ja’ is, dan is een religieus leven wellicht voor jou.
Als je je bovendien aangesproken voelt door het leven in een broederschap – misschien doordat je kennis hebt gemaakt met broeders -, dan is kapucijn worden misschien wel iets voor jou.
Maar het is ook goed mogelijk dat je nog twijfelt.
Dan is het goed dat je dit leest.
• “Ik wil me graag inzetten voor kwetsbare en gekwetste mensen”
• “Ik word geraakt door Jezus en Zijn Woorden in het Evangelie en ik wil Hem navolgen”
• “Ik heb een diep verlangen naar een gelovig levensengagement en wil aan God toebehoren”
Als het antwoord ‘ja’ is, dan is een religieus leven wellicht voor jou.
Als je je bovendien aangesproken voelt door het leven in een broederschap – misschien doordat je kennis hebt gemaakt met broeders -, dan is kapucijn worden misschien wel iets voor jou.
Maar het is ook goed mogelijk dat je nog twijfelt.
Dan is het goed dat je dit leest.
Je bent niet de enige die geroepen is maar met twijfels kampt
Zolang er christenen bestaan, zijn er mensen geweest die zochten naar écht leven en voelden dat God aan hun mouw trok. Tot vervelens toe soms. Het liet hen niet los. Ze vroegen Hem: “Jij, die mij kent en doorziet, wat wil Jij van mij?”
dat was ook zo voor Franciscus van AssisiHeel aarzelend stelde hij vele vragen en zette door, stap voor stap. Meer zelfs: hij stak anderen aan. Zo ontstond de beweging van de minderbroeders-kapucijnen, die later een religieuze orde werd.
|
Een kapucijnse broederschap is een gemeenschap van gelijke mensen. Dat is dus heel anders dan de concurrentie in onze maatschappij. Een broeder zet zichzelf niet boven een ander. Hij wil gewoon de ander dienen. De dienende broeder ontmoet anderen in alle vrijheid en laat zich ontmoeten.
Dat is een weg die vrede brengt. Franciscus noemt dit het ‘minderbroeder-zijn’.
Een kapucijn heeft ‘niets van zichzelf’, niets te verdedigen of te beschermen.
Dat is een weg die vrede brengt. Franciscus noemt dit het ‘minderbroeder-zijn’.
Een kapucijn heeft ‘niets van zichzelf’, niets te verdedigen of te beschermen.
De eenvoud van Franciscus spreekt ook vandaag mensen aan
Misschien heb je al kennisgemaakt met de eenvoud van Franciscus. Als dat zo is, dan zijn je relaties er anders door geworden. Je hebt iets wat je ‘vrij maakt’. Wie zo leeft valt op want dit zijn we niet gewend.
Franciscus noemt dit: minderbroeder zijn in het leven van elke dag, met vele kansen tot ontmoeting. Iedereen kan de spiritualiteit van Franciscus beleven in het dagelijks leven - gehuwd of niet gehuwd. Daarom hebben er ook altijd groeperingen bestaan die wilden leven naar de levenswijze van Franciscus, de ‘derde orde’. |
Je bent een franciscaans mens als je vanuit je eenvoud de handen uit de mouwen steekt en aan de kant staat van de ‘gedwongen kleinen’ van onze tijd.
Misschien probeer je, net zoals Franciscus, echt naar God te luisteren.
Franciscus’ spiritualiteit eigen maken kan best in gemeenschap van religieuzen die zich ook ‘vrijmaakten’ voor die gever van alle leven.
Als kapucijnen vormen we een broederschap en werken we aan vrede door aandacht te hebben voor ongelijkheid door armoede, ziekte en marginalisatie. Franciscus ontdekte dat dit een bron van jaloersheid en strijd onder mensen is.
Franciscus zag God als een gever en bewerker van alle goed. Een franciscaan stapt gewoon naar de anderen toe met de boodschap: “God ziet mij graag en geeft om mij”.
Als je echt naar God luistert, dan ervaar je dat je een blij en dankbaar iemand bent. Al het goede dat je krijgt van anderen en het goede dat jij voor anderen kan doen, mag je teruggeven aan de bron: God zelf. Dat maakt blij en dankbaar. In het gemeenschapsgebed mogen we bidden met andere broeders die dit ook beleven.
Als kapucijnen vormen we een broederschap en werken we aan vrede door aandacht te hebben voor ongelijkheid door armoede, ziekte en marginalisatie. Franciscus ontdekte dat dit een bron van jaloersheid en strijd onder mensen is.
Franciscus zag God als een gever en bewerker van alle goed. Een franciscaan stapt gewoon naar de anderen toe met de boodschap: “God ziet mij graag en geeft om mij”.
Als je echt naar God luistert, dan ervaar je dat je een blij en dankbaar iemand bent. Al het goede dat je krijgt van anderen en het goede dat jij voor anderen kan doen, mag je teruggeven aan de bron: God zelf. Dat maakt blij en dankbaar. In het gemeenschapsgebed mogen we bidden met andere broeders die dit ook beleven.
Als kapucijnen vormen we een biddende broedergemeenschap.
Dat we een biddende gemeenschap zijn wil niet zeggen dat we ons opsluiten tussen vier muren. Integendeel.
We hebben vijf pijlers als kapucijnen:
|
Samen bidden en vierenBidden en vieren is een uitstekende manier om de focus op onszelf te leren loslaten en ruimte te maken voor een echte ontmoeting met Christus. We mogen daarbij steunen op eeuwenoude rituelen, teksten, gebaren en patronen uit de traditie van de Kerk. Ze vormen ons en breken ons open.
Ook als dat misschien niet altijd past bij onze eigen smaak, kiezen we daarvoor. We komen in de eerste plaats samen om God te vieren en te danken. Dat doen we zo authentiek, sereen en mooi als we kunnen. Het vieren van een klassieke liturgie is ook heel krachtig, omdat het ons verbindt met alle katholieken wereldwijd en over de grenzen van de tijd heen. |
Dienstbaar levenDienstbaar leven is zo geworteld zijn in Jezus dat je van daaruit begint te leven. Je wordt zo als gemeenschap echt ‘Kerk’.
Al wie op je weg komt verwelkom je en geef je de plaats en ruimte om zichzelf te zijn. Dit gaat over de mensen dicht om je heen, maar ook ver weg. |
Gemeenschap vormenDoor gemeenschap te vormen beleven wij onze verbondenheid met elkaar. We leren elkaar te ontvangen als een geschenk.
Dat betekent zoveel dingen: oprecht blij zijn met het unieke dat elk van ons te geven heeft. Elkaar verwelkomen en vreugdes en tegenslagen delen. Elkaar blijven verwelkomen, ook als ons gevoel soms wat tegenwerkt. En als het nodig is, elkaar ook durven bevragen. Alleen het relativeren van onszelf kan ons bij dit alles - als een vrolijke bevrijding - tot echte gemeenschap brengen. |
|
Verkondiging - MissieOveral waar wij als kapucijn actief zijn, zoeken wij kansen om te spreken over Jezus Christus en hoe Franciscus een manier vond hoe om eerlijk met zichzelf te treden in Jezus voetspoor. Meer nog hopen wij dat uit ons handelen, onze daden een verkondigende kracht kan uitgaan.
|
Gerechtigheid & Vrede voor alle schepselenMinderbroeders-kapucijnen zien alle schepselen als Franciscus dat deed: als een broer, als een zus. Hoe ga je dan om met de schepping? Als Kapucijnen kiezen wij voor de minste, en dus willen wij ook strijden voor vrede en gerechtigheid.
|
Als kapucijn leggen we drie geloften af: zuiverheid, gehoorzaamheid & soberheid.
- Leven in zuiverheid tot God, tot zichzelf en de medemens.
- Leven in luisterbereidheid tot God, tot zichzelf en tot de medemens.
- Leven in eenvoud voor zichzelf, naar God toe en de medemens.
Wil je graag nog meer weten over het leven als minderbroeder-kapucijn?
Wil je graag ontdekken of de levensweg als kapucijn iets voor jou is?
Dan is het goed om hierover te spreken met iemand die je vertrouwt en die met jou respectvol op weg gaat, in alle vrijheid.
De broeders van onze fraterniteiten maken graag tijd en aandacht voor je vragen en voor een gesprek.
Neem gerust contact op via het onderstaand formulier.
De broeders van onze fraterniteiten maken graag tijd en aandacht voor je vragen en voor een gesprek.
Neem gerust contact op via het onderstaand formulier.